ROMAN
De var Sverigevänner, men blev varandras fiender.
En satirroman om klickjakt och rivalitet på liv och död bland nättroll, konspirationsteorier och skandaler i den »Sverigevänliga« rörelsen på internet.
Sverigedemokraterna siktar på att bli Sveriges största eller näst största parti i valet 2018 så att det inte längre ska gå att ignorera, men partiet gisslas av ständiga skandaler. I frustration över mediernas bild startas egna, alternativa medier.
Riksdagsledamoten Robin Lönnstam ger den tidigare kommunpolitikern Aron Frankowski fria händer att bygga upp den SD-vänliga nyhetssajten Telegrafen. Men Frankowski upptäcker snart att han drar in fler klick och mer pengar genom att utnyttja sin insyn och sina kontakter för att granska sitt eget gamla parti. Hans illojalitet sticker i ögonen på Håkan Bergdahl som driver den konkurrerande SD-vänliga sajten Hela Bilden.
En kedja av händelser leder till att rivaliteten mellan de båda sajterna utvecklas till en fullskalig konflikt på liv och död.
»För mig som bevakade Sverigedemokraterna och miljöerna kring partiet i flera år är boken inte ens en roman. Det kändes precis så här galet.«
– Simon Andersson, tidigare medarbetare på Inte rasist men…
I samband med att romanen gavs ut gjordes två fejkade kloaksajter som en del av marknadsföringsmaterialet – en för Hela Bilden och en för Telegrafen. Följ länkarna för att titta på dem!
Boken i medierna
»framförallt lyckas Guwallius ringa in hur jakten på jobb och pengar är en drivkraft för politisk aktivism … klick ger stålar. Vi näthatar för att betala hyran«
– Petter Larsson, Sydsvenskan
»Meningen med en satir är att man ska både skratta och förfasas eftersom berättelsen är halsbrytande galen och samtidigt verklighetsnära. Där har Kolbjörn Guwallius lyckats.«
– Johannes Nesser, Journalisten
»Att till och med jag, med min bakgrund, bitvis blir osäker på var gränsen går mellan satir och verklighet säger en del om den gedigna research som ligger bakom boken – men ännu mer om exakt hur skruvad sanningen är.«
– Myra Åhbeck Öhrman, Arbetet
»en rappt och initierat skriven roman som andas samtidskänsla och aktualitet«
– Matts Lindberg, BTJ-häftet
14 dec 2019 | Sydsvenskan | recension – på webben
20 okt 2019 | Dagens ETC | intervju – på webben
19 aug 2019 | Journalisten | recension
16 sept 2019 | Sveriges Radio P4 Västerbotten | intervju – på webben (från ca 2t37m)
30 aug 2019 | Arbetet | recension – på webben
30 aug 2019 | SVT Morgonstudion kl 6:50 | intervju – på webben
The Sewer Sites
Contact the publisher for international sales.
They were “friends of Sweden”, but became each other’s enemies.
A satire novel about click hunting and life-and-death rivalry amongst internet trolls, conspiracy theories and scandals in the “Sweden friendly” movement on the internet.
The Sweden Democrats, a populist party with neo-nazi roots, strives to become Sweden’s largest or second largest party in the 2018 general election so that it no longer will be possible to ignore, but the party is lashed by constant scandals. Frustrated by the image reproduced by the media, they create their own, alternative media.
Member of parliament Robin Lönnstam commissions the former local politician Aron Frankowski to build the SD friendly news site Telegrafen (The Telegraph). But Frankowski soon discovers that he gets more clicks and more money when he uses his insight and his contacts to investigate his old party. His disloyalty bothers Håkan Bergdahl, who runs the competing SD friendly site Hela Bilden (The Full Picture).
A chain of events leads the rivalry between the two sites to a full scale life-and-death conflict.
368 pages. Published in Swedish august 2019 by Verbal förlag.
“For me who investigated the Sweden Democrats and the setting around the party for several years, the book is not even fictional. It felt exactly this crazy.” – Simon Andersson, former contributor to “Inte rasist men…”
Kolbjörn Guwallius is a critically acclaimed journalist and the author of several books in the field of investigative journalism. The Sewer Sites is his debut novel.
Contact the publisher for international sales.